‘퍼블리싱’이란 어떤 의미일까요?

TWS 퍼블리싱은 영어 출판에 뿌리를 두고 있습니다. ‘퍼블리싱’이라는 단어에 대한 고정관념과 오해가 있어서 그 내용을 정리해 봅니다. 퍼블리싱을 들으면 흔히들 책 만드는 출판이나 인쇄 혹은 웹 상의 구현 등을 떠올립니다. 물론 그것도 일부이긴 하지만 퍼블리싱은 책을 출판하거나 웹 프론트엔드보다 더 많은 것을 내포하고 있습니다.

▶ ‘Publishing‘ 사전적 정의

  • to make available to the public, usually by printing, a book, magazine, newspaper, or other document  (일반적으로 인쇄물, 책, 잡지, 신문 또는 기타 문서를 통해 대중에게 공개하는 것)
  • prepare and issue (a book, journal, piece of music, etc.) for public sale, distribution, or readership  (판매, 배포 또는 독자를 위해 (책, 저널, 음악 등) 준비 및 발행하는 행위)
  1. 출판[발행]하다  예) The first edition was published in 2002.  초판은 2002년에 출판되었다.
  2. (신문·잡지에서 편지·기사 등을) 게재하다[싣다]  예) Pictures of the suspect were published in all the daily papers. 그 용의자 사진이 모든 일간지에 게재되었다.
  3. (인터넷에) 발표[공개/출판] 하다  예) The report will be published on the Internet.  그 보고서는 인터넷으로 발표될 것이다.

요약해 보면, 퍼블리싱은 정보 제공, 판매, 설득, 교육, 선동, 홍보, 애정 표현 등의 목적을 위해 대중에게 무언가를 정리, 발표 또는 배포하는 행위입니다.

▶ 고급 스파와 퍼블리싱

최근 호텔 고급 스파와 함께 진행한 프로젝트를 예로 들어 설명하겠습니다. 이렇게 말하면 스파와 퍼블리싱이 무슨 관련이 있는지 궁금하실 겁니다. 다음은 해당 스파의 퍼블리싱 관련 작업의 간략한 목록입니다.

  • 온라인: 네이버 플레이스와 네이버 예약, 구글 비즈니스에 등록하고, 웹사이트 콘텐츠 제작 및 디자인, 인스타그램 계정 설정 및 포스팅 등을 진행했습니다.
  • 오프라인: 서비스 프로그램 책자, 명함, 설문지, 고객 관리 카드, 고객 만족도 설문지, 상품권, 바우처 및 봉투, 홍보 패널/간판, 호텔 객실 키용 홍보 카드, 쿠폰, 아로마 설명서 등을 제작했습니다. 

이 작업에는  콘텐츠/ 카피 작성, 디자인 레이아웃, 전문적인 영문 번역 등의 업무가 포함됩니다.

스파 브랜딩과 퍼블리싱 by TWS 퍼블리싱
이건 디자인 작업인가요, 브랜딩인가요, 아니면 퍼블리싱인가요?
"위의 모든 것"이라고 하셨다면 맞습니다. 이 모든 것이 퍼블리싱의 일부입니다.
▶ 그래서 '퍼블리싱'이 뭔가요?

콘텐츠를 만들 때는 그 브랜드 이미지에 맞아야 해요. 고급 스파를 위해 글을 쓴다면 세련되게 작성하되, 가독성을 유지해야 합니다. 소셜 미디어 채널용 콘텐츠 역시 사진과 캡션 모두 비슷한 디자인과 톤으로 표현해야 하죠. 설문조사, 상품권 또는 제품 설명을 전할 때는 고객이 가치가 있는 전문적인 공간에 와 있다는 느낌을 받도록 합니다. 이처럼 수많은 조건들을 분리해서는 안 되며, 그렇게는 제대로 연결되지 않습니다.

따라서 퍼블리셔의 역할은 모든 것이 한 브랜드 아래 있는 것처럼 보이게 하는 것이므로 기존 자료를 활용하여 최대한 브랜드와 호환되도록 만들어야 합니다.

여러분이 비즈니스나 개인 브랜드가 있어서 고객을 끌어들이고 싶다면 퍼블리싱을 해야 합니다. 

그렇지 않으면 브랜드의 존재 이유가 없겠죠? 😄

When we hear the word publishing, we often think of making or printing books. And sure, that’s a part of it. But, there is a lot more to publishing than books.

First, let’s take a look at how the dictionary defines publishing:

  1. to make available to the public, usually by printing a book, magazine, newspaper, or other document
  2. prepare and issue (a book, journal, piece of music, etc.) for public sale, distribution, or readership (Similar: issue, bring out, produce, print)

To summarize, then, publishing is the act of organizing, releasing, or distributing something to the public for a purpose: to inform, to sell, to persuade, to educate, to incite, to promote or express affection, and so on.

To illustrate, we’ll look at a recent project we worked on with a local hotel luxury spa. Now, you may be wondering what a spa has to do with publishing. Here is a brief list of tasks involved in publishing for that spa.

Online

We set them up on NAVER Place and NAVER Booking, registered them on Google Business, created content for and designed their website, setup their Instagram account and posted there, etc.

Offline

We created service program booklets, business cards, questionnaires, customer care cards, customer satisfaction questionnaires, gift certificates, vouchers and envelopes, promotional panels/signage, promotional cards for hotel room keys, coupons, aroma descriptions, etc. We also wrote content, did design work, and we professionally translated everything to English.

So, what do you think: is this design work, branding, or publishing?

If you said “all of the above”, you’re right. All of these things are part of publishing.

When you create content, it has to fit the brand’s image. If you’re writing for a luxury spa, write luxuriously (but, of course, still readable). If creating content for the social media channel of a luxury spa, make sure both the phots and captions express luxury. When handing out surveys, gift certificates, or product descriptions, make sure the customer feels he/she is in a professional place. And so on. You can’t separate elements, or they don’t work together.

The role of a publisher, then, is to make everything look like it belongs under the umbrella of the brand, to work with the existing material and make it as compatible with the brand as possible.

If you have a business, and you want to attract customers to your business, you need to publish. Otherwise, do you really exist?

Scroll to Top